همه مقالات

چطور زبان بخوانیم که فراموش نکنیم

چطور زبان بخوانیم که فراموش نکنیم
  • حتما شنیدید که میگن “زبان فَراره”. هر زبان آموزی می‌تواند به شما بگوید که برخی چیزها را به مرور زمان فراموش می‌کند. ممکن است واژگان رایج را به خاطر بسپارید، اما برخی از عبارات پیشرفته‌تر را فراموش کنید، که این در نهایت منجر به فراموشی کامل زبان می‌شود.

    پس چگونه با چند استراتژی ساده زبان دوم را در ذهن خود نگه داریم؟

    در این قسمت انتشارات رهنما برای زبان آموزان تکنیک هایی جهت یادگیری زبان و حفظ آن برای همیشه را برای شما آورده . با پیروی از این 11 نکته آسان اما مؤثر، مطمئن خواهید شد که هرگز زبانی را که یاد گرفته‌اید فراموش نخواهید کرد.

    یادگیری زبان یک فرآیند مادام العمر است

    بیشتر مردم زبان مقصد خود را فراموش می‌کنند زیرا دیگر از آن استفاده نمی‌‎کنند یا آن را مطالعه نمی‌کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از این امر، این است که یادگیری زبان را به‌جای دوره‌ای محدود، یک فرآیند مادام‌العمر در نظر بگیرید.

    با در نظر گرفتن این موضوع، از روال یادگیری خود دست نکشید. چه در حال یادگیری واژگان جدید با استفاده از کتاب واژگان زبان انگلیسی یا کار بر روی قواعد گرامر پیچیده با کتاب های آموزش گرامر انگلیسی هستید، به مطالعه ادامه دهید. حتی گویشوران مسلط نیز همه واژگان زبان مادری خود را نمی‌دانند، بنابراین همیشه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد.

    شما مجبور نیستید به اندازه زمانی که تازه شروع به یادگیری کرده بودید، زمان به مطالعه اختصاص دهید، اما به یاد داشته باشید که همیشه کمی تمرین در جیبتان بگذارید.

    از وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

    وب‌سایت‌های آموزش زبان و برنامه‌های تلفن همراه راهی سرگرم‌کننده و انعطاف‌پذیر برای جلوگیری از فراموش کردن زبان مقصد هستند. در واقع، ممکن است متوجه شوید که مهارت‌هایتان تنها در چند دقیقه در روز به رشد خود ادامه می‌دهند.

    در این مقاله به معرفی اپلیکیشن های کاربردی زبان انگلیسی پرداخته ایم

    برای زمانی که از زبان دوم خود استفاده می‌کنید برنامه ریزی کنید

    اگر دیگر به طور فعال زبان دوم مطالعه نمی‌کنید، یکی از دلایل اصلی که ممکن است آن زبان از حافظه شما محو شود، عدم مواجهه ساده است. حفظ یک برنامه زمان‌بندی مشخص از موقعیت استفاده از زبان، به حفظ آن در ذهن شما کمک می‌کند.

    به عنوان مثال هر شب قبل از خواب، به جای تماشای برنامه‌هایی به زبان مادریتان، کلیپ‌ یا یا فیلم‌هایی به زبان مقصد خود تماشا کنید. استفاده از چنین فرصت‌هایی در برنامه زندگی روزمره شما با اطمینان از اینکه هرگز بدون استفاده از مهارت‌های خود به خواب نمی‌روید، از فراموش کردن شما جلوگیری می‌کند.

    اهداف مشخصی تعیین کنید

    تعیین اهداف مشخص به انگیزه شما کمک می‌کند تا در مسیر روشن‌تری مهارت‌های خود را بهتر کنید. به عنوان مثال، سعی کنید 20 لغت جدید را در هفته یاد بگیرید، ماهانه یک کتاب به زبان مقصد خود بخوانید یا 10 دقیقه در روز را صرف یادگیری زبان کنید.

    مشخص کردن اهدافتان بسیار مهم است زیرا رسیدن به آن‌ها را آسان تر می کند. به عنوان مثال، تصمیم گیری در مورد اینکه امروز پنج لغت جدید را یاد می‌گیرید، بسیار راحت تر از یک هدف مبهم مانند “من امروز می‌خواهم درس بخوانم.” است.

    معتاد فیلم یا سریال شوید

    صرف نظر از زبانی که یاد می‌گیرید، به احتمال زیاد یک برنامه تلویزیونی یا فیلمی به آن زبان وجود دارد که دوستش خواهید داشت.

    برای مثال، اگر در حال یادگیری زبان اسپانیایی هستید، ممکن است از سریال خوبی مانند «La casa de papel» لذت ببرند.

    تماشای فیلم و سریال به زبان اصلی به شما کمک می‌کند که هیچ‌وقت از حال و هوای زبان مقصد دور نشوید و چه بسا مشوق شما در امر یادگیری و صحبت کردن به آن زبان باشد.

    فیلم و سریال‌ها شما را با گفتار بومی آشنا می‌کند و واژگان را در متن قرار می‌دهد. اگر کلمه‌ای را متوجه نمی شوید، اغلب می‌توانید بر اساس آنچه اتفاق می‌افتد و نشانه‌های بصری، مانند حالات چهره شخصیت‌ها، حدس بزنید.

    این روش اعتیاد‌آور و سرگرم کننده است بنابراین ممکن نیست این عادت را از برنامه روزانه خود حذف کنید. هنگامی که در یک رول قرار گرفتید، فقط می‌خواهید به تماشای آنها ادامه دهید. و هنگامی که به زبان مقصد خود تماشا می‌کنید، ماهیت اعتیادآور فیلم‌ها می‌تواند منجر به پیشرفت‌های گسترده در مهارت‌های زبانی شما شود و از فراموشی زبان جلوگیری کند.

    کتاب‌های زبان اصلی بخوانید

    اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عاشق خواندن یک کتاب خوب قبل از خواب هستید، به راحتی می توانید عادت خود را با خواندن کتاب‌های زبان اصلی به یک تقویت کننده زبان عالی تبدیل کنید. برای اینکه بیشترین بهره را از کتاب خواندن خود ببرید، سعی کنید با صدای بلند بخوانید. به این ترتیب، نه تنها مهارت‌های خواندن خود را تقویت می‌کنید، بلکه تمرین speaking  هم داشته‌اید.

    فقط کافیست لیستی از کتاب‌های آسان و مناسب تقویت زبان تهیه کنید و ژانر یا نویسنده مورد علاقه خودتان را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از فهرست‌های Goodreads  کمک بگیرید تا ببینید خوانندگان دیگر از چه کتاب‌هایی استفاده می‌کنند.

    با گویشوران اصلی ارتباط برقرار کنید

    اگر خود را فردی برونگرا و اجتماعی می‌دانید، این روش گزینه‌ی خوبی برای شما است. در این روش علاوه بر ارتباط با زبان دوم و اشنایی با نحوه استفاده صحیح از آن در مکالمات، با فرهنگ جاری در پشت صحنه و ملیت گویشوران اصلی آن زبان آشنا می‌شوید.

    اگر از قبل دوستی دارید که به زبان مقصد شما صحبت می‌کند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا حد امکان با او مکالمه کنید. اما اگر در حال حاضر دوستی ندارید که به زبان مورد نظر شما صحبت کند، راه‌های زیادی برای پیدا کردن شریک مکالمه وجود دارد.

    از آنجا که امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کردن با تمام دنیا آسان شده شده است، هیچ بهانه‌ای برای تمرین و تکرار نکردن زبان مقصدتان ندارید!

    به عنوان مثال، می‌توانید با گویشوران بومی در  italkiارتباط برقرار کنید، italki یک سرویس آنلاین است که ارتباط با معلمان و همراهان مناسب را برای شما آسان می‌کند.

    اگر دوستی پیدا کنید که به زبان هدف شما صحبت می‌کند، این روش تمرین به جای مطالعه، احساس اجتماعی بودن به شما داده و ادامه کار را در دراز مدت آسان‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند.

    از فلش‌کارت ‌استفاده کنید

    اختلاف قیمت فلش کارت‌ها با کلاس‌های آموزش زبان و حتی کتاب‌های آموزشی به وضوح قابل دیدن است. استفاده از فلش‌کارت یک راه ساده و بسیار تاثیرگذار در بالا بردن اطلاعاتتان در یادگیری و به خاطر سپاری کلمات به زبان مورد نظرتان است که به راحتی در همه جا می‌توان از آنها استفاده کرد.

    اگر مقداری خلاقیت به خرج دهید، حتی می‌توانید فلش کارت مخصوص به خودتان را بسازید. در فرایند ساخت فلش‌کارت‌ها به خاطر می‌اورید که کدام یک از مهارت‌ها و بخش‌های زبان برایتان خاک گرفته است.

    بقیشو بعدا مینویسم الان مغزم قفله

    به دیگران تدریس کنید

    تدریس آموخته‌هایتان به دیگران راهی موثر برای تقویت دانش خود است. این روش به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را به یاد بیاورید و به زبان خودتان توضیح دهید که به تقویت درک شما از زبان کمک می‌کند. همچنین واژگان، صرف افعال و چیزهایی را که ممکن است در طول زمان فراموش کرده باشید را به شما یادآوری می‌کند.

    می‌توانید شخصاً به کسی آموزش دهید. به عنوان مثال دوستان، همکاران، خانواده یا حتی همسر یا فرزندتان. البته اگر کسی را در حلقه نزدیک خود ندارید که بخواهد ژاپنی یا اسپانیایی یا فرانسوی یا هر زبانی را که به آن تسلط دارید بیاموزد، دوستی را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید و از طریق زوم یا سایر برنامه‌های ویدیویی به آن‌ها آموزش دهید.

    این روش در دراز مدت می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای شما باشد که باعث می‌شود شما از فضای زبان دوم دور نشوید.

    سفرهای خارجی بروید

    اگر می‌خواهید زبانی که یاد گرفته‌اید را فراموش نکنید، یکی از بهترین راه‌ها سفر به خارج از کشور است. بازدید از کشورهایی با گویشوران اصلی زبان دومتان، مزایای زیادی دارد. از تازه کردن مهارت‌های زبانی تا تجربیات جدید، که شامل ملاقات با افراد جدید و دوست‌یابی، آشنایی با فرهنگ و سنت مردم محلی.

    پس از بازدید از این کشورها دانش زبانی شما به چالش کشیده می‌شود و متوجه خواهید شد که مباحثی که در کلاس‌های اموزش زبان و کتاب‌ها تدریس می‌شود متفاوت‌تر از زبان اصلی آن کشور است پس انگیزه بیشتری برای ادامه یادگیری زبان خواهید داشت. حتی می‌توانید سفر بعدی خود را به یکی از کشورهایی که به زبان هدف شما صحبت می‌کنند برنامه‌ریزی کنید تا بخواهید دایره لغات و مهارت‌های گفتاری خود را بهبود ببخشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید