همه مقالات

همه چیز در مورد آزمون جی آر ای

  • آزمون GRE چیست؟

    عبارت GRE، مخفف Graduate Record Examinations و به معنی آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی است. داشتن مدرک قبولی این آزمون برای تکمیل فرآیند پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلات تکمیلی در بسیاری از کشور‌ها مانند آمریکا و کانادا ضروری است. بنابراین آزمون GRE یک آزمون بین المللی است که دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند، باید نمره قبولی را در آن کسب کنند. این آزمون در ایران توسط مراکز معتبری مثل سازمان سنجش برگزار می‌شود.

    اما اداره این آزمون بر عهده ETS یا سرویس تست آموزشی است. این آزمون برای سنجش مهارت داوطلبان در زبان انگلیسی و موضوعاتی مانند ریاضیات طراحی شده است. به طور کلی داوطلبان این آزمون کسانی هستند که می‌خواهند تحصیلات تکمیلی خود را در مراکز تحصیلی خارج از کشور انجام دهند. این افراد ممکن است جزو دانشجویان رشته‌های مختلفی از جمله گروه پزشکی، علوم انسانی مانند حقوق، جامعه شناسی، روانشناسی یا گروه ریاضی باشند.

     

    راهنمای کامل آزمون GRE

    برای موفقیت در این آزمون ضروری است با موارد زیر آشنا باشید:

    ۱. ساختار کلی آزمون

    سوالات آزمون GRE به دو دسته عمومی و موضوعی تقسیم شده‌اند. سوالات بخش عمومی، به ارزیابی مهارت داوطلبان در استدلال کلامی، کمّی و مهارت‌های نوشتاری تحلیلی می‌پردازد. اما سوالات بخش موضوعی، به ارزیابی سطح دانش داوطلب در موضوعاتی مثل ریاضی، روانشناسی و فیزیک می‌پردازد.

    ۲. ساختار بخش عمومی آزمون

    بخش عمومی آزمون جی آر ای از سه قسمت تشکیل شده‌ است:

    • بخش استدلال کلامی

    داوطلب در این بخش باید به درستی به تجزیه و تحلیل و بررسی مطالب بپردازد. اطلاعات ارائه شده را برای رسیدن به پاسخ ترکیب کند و معانی کلمات و جملات را به خوبی درک کند. بنابراین تسلط در دستور زبان انگلیسی و داشتن دایره لغات قوی به داوطلب در موفقیت این بخش کمک زیادی می‌کند.

     

    • بخش استدلال کمّی

    در بخش دوم توانایی حل مسئله داوطلب به چالش کشیده می‌شود. در این بخش از مفاهیم کلیدی مانند هندسه، جبر، حساب سوال طرح شده است. داوطلب برای کسب نمره قبولی در این بخش باید روی تجزیه و تحلیل داده‌ها تسلط خوبی داشته باشد.

     

    • بخش نوشتن تحلیلی

    در بخش سوم توانایی داوطلب در طرح و پشتیبانی از ایده‌های پیچیده سنجیده می‌شود. او باید تفکر انتقادی داشته باشد تا بتواند به خوبی موضوعات طرح شده را ارزیابی کند. تحلیل صحیح جنبه‌های مختلف جملات یا متون ارائه شده برای موفقیت در این بخش لازم است.

     

    ۳. ساختار بخش موضوعی آزمون

    آزمون‌هایی که در بخش موضوعی وجود دارند، با هدف سنجش تخصص شما در زمینه‌های خاص علم طراحی شده‌اند. موضوعاتی که این آزمون‌ها در زمینه آن‌ها طراحی شده‌اند عبارتند از: شیمی، فیزیک، ریاضیات، روانشناسی، زیست‌ شناسی و ادبیات انگلیسی.

     

    نحوه ثبت نام آزمون جی آر ای

    ثبت نام آزمون GRE به صورت آنلاین و توسط سامانه اینترنتی ets.sanjesh.org انجام می‌شود. داوطلبان باید اطلاعات خواسته شده از جمله مشخصات فردی را در فرم‌های مخصوص سایت وارد کنند. انتخاب نوع آزمون، مرکز برگزار کننده و تاریخ آزمون نیز برعهده داوطلب است. پس از انجام این مراحل کد رهگیری و هزینه آزمون به شماره وارد شده در سامانه پیامک می‌شود. در مرحله آخر پرداخت هزینه آزمون انجام می‌شود که پس از پرداخت ثبت نام شما تکمیل می‌شود.

     

    نحوه برگزاری آزمون جی آر ای

    بر اساس شرایط اعلام شده توسط مراکز، داوطلبان می‌توانند در این آزمون به صورت حضوری یا به صورت آنلاین شرکت کنند. برگزاری قسمت موضوعی این آزمون به شکل حضوری، سه بار در سال در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آوریل انجام می‌شود. برگزاری قسمت عمومی آزمون نیز در طول سال در دفعات متعددی انجام می‌شود. لازم به ذکر است شرکت در این آزمون به صورت مجدد برای داوطلبان امکان پذیر است. داوطلبان به طور معمول پس از اتمام آزمون، می‌توانند از نمراتی که در بخش‌های Quantitative و Verbal کسب کرده‌اند، آگاه شوند. نمرات بخش‌های دیگر در زمان دیگری اعلام می‌شود. این کار ممکن است به شکل حضوری یا آنلاین انجام شود.

     

    آمادگی لازم برای آزمون جی آر ای

    برای موفقیت در آزمون GRE یک رویکرد هوشمندانه داشته باشید. یک نکته کلیدی، تعیین نمره هدف برای قبولی است. به این ترتیب به صورت واقع بینانه برای کسب آن نمره تلاش خواهید کرد. یک برنامه مطالعه دقیق داشته باشید و به آن پایبند بمانید. بخش زیادی از زمان خود را برای رفع نقاط ضعفتان قرار دهید. در آزمون‌های شبیه سازی شده شرکت کنید و اشتباهاتتان را تحلیل کنید. دایره لغات خود و مهارت‌هایتان را در دستور زبان انگلیسی تقویت کنید. استفاده از منابع درست نیز می‌تواند در موفقیت شما در این آزمون نقش کلیدی داشته باشد. برخی از منابع مهمی که برای آزمون GRE وجود دارند، عبارتند از:

    • منابع معرفی شده توسط ETS

    اداره این آزمون برعهده ETS است و منابع رایگان و پولی زیادی را برای آن معرفی کرده است. ETS همچنین آزمون‌های شبیه سازی شده مثل POWERPREP را در دسترس داوطلبان قرار می‌دهد.

    • سایت PrepScholar

    در این سایت منابع متنوعی برای آزمون جی آر ای دارد. آن‌ها شامل آزمون‌های شبیه سازی شده و راهنما‌های مفیدی برای کسب آمادگی داوطلبان هستند.

    • سایت Magoosh

    در این سایت بین المللی تعداد بسیار زیادی از منابع رایگان از جمله یک آزمون شبیه سازی شده، ویدیو‌های آموزشی و فلش کارت‌های واژگان ارائه شده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید