همه مقالات

4 روش‌ تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی 2024

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی
  • لیسنینگ یا مهارت شنیداری زبان انگلیسی در فراگیری کامل این زبان اهمیت بالایی دارد. چون با شنیدن کلمات و انتقال آن‌ها به مغز خودچیز‌های جدیدی را یاد می‌گیرید. اگر فرد با تمرکز بالا و علاقه‌ی زیادی لیسنینگ زبان انگلیسی خود را تقویت کند قطعاً به هدف اصلی خود یعنی یادگیری این زبان خواهد رسید. در این راستا روش‌های مختلفی وجود دارد که انتشارات رهنما با بررسی دقیق آنها در ادامه این مقاله به آنها پرداخته است.

    راه های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

    تماشای انواع فیلم زبان انگلیسی برای تقویت لیسنینگ

    تماشای انواع فیلم یکی از راه‌های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی است که اثر گذاری بسیار بالایی دارد. چون فیلم‌ها علاوه بر قدرت شنیداری دارای تصاویر هستند که نیروی بصری فراگیری زبان را در شخص ایجاد می‌کنند. تصاویر مشاهده شده همراه با کلمات و جملات به ندرت از یاد شخص می‌روند و به این علت تأثیر بالایی در مهارت شنیداری دارند.برای بهره گیری مؤثرتر از این روش بهتر است به طریق زیر عمل کنید:

    • در مرحله‌ی اول فیلم را با زیر نویس فارسی ببینید تا با چگونگی و اصل ماجرای آن آشنا شوید. در این حالت ذهن شما مطالب را به خوبی مجسم می‌کند تا برای مرحله‌ی پیشرفته‌تر تقویت لیسنینگ آماده شود.
    • در ادامه و برای یادگیری بهتر فیلم را به چند بخش تقسیم کنید تا طولانی بودن آن باعث خستگی مغز شما نشود. سپس فیلم‌های کوتاه را ابتدا با زیرنویس انگلیسی و پس از آن بدون زیر نویس با دقت بالا تماشا کنید. برای این روش تمرکز خود را هنگام شنیدن چند برابر افزایش دهید.
    • تلفظ لغات و اصطلاحات جدید را یاد بگیرید و معنای آن‌ها را با کمک زیر نویس فارسی پیدا کنید. تماشای فیلم متداول‌ترین روش تقویت شنیداری زبان انگلیسی در خانه نیز است که میزان اثر گذاری بالایی دارد.

     

    مطالعه‌ی کتاب برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

    در گذشته، افرادی که به دنبال تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی بودند تنها به کتاب دسترسی داشتند. تعداد اشخاصی که توانسته‌اند از این راه زبان انگلیسی را به طور کامل فرا بگیرند طبق آمار کم نبودند. امروزه علاوه بر کتاب‌های فیزیکی، انواع کتاب‌های الکترونیکی به زبان انگلیسی در دسترس علاقه مندان است که هر فردی می‌تواند در جهت تقویت مهارت شنیداری اقدام به خرید کتاب های آموزش لیسنینگ زبان انگلیسی کنید

    در این زمینه نباید فقط به کتاب‌های ساده و روان اکتفا کنید و بهتر است کتاب‌های پیشرفته و دارای لغات و جملات سخت را نیز مطالعه بفرمایید. چون علاوه بر یادگیری لغات ساده باید لغات مفهومی، کلیدی و دشوار را نیز فرا بگیرید. برای این مورد اگر قصد آز مون آیلتس دارید باید اقدام به خرید کتاب های Listening آیلتس کنید

    استفاده از آهنگ برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

    شنیدن آهنگ انگلیسی برای اکثریت افراد بسیار جذاب است و انگیزه‌‌ی آن‌ها را در تقویت مهارت شنیداری افزایش می‌دهد. هر فردی در اوقات فراغت و یا هنگام انجام کار‌های روزانه آهنگ مورد علاقه‌ی خود را گوش می‌دهد. بهتر است شما اگر تمایل به تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی را دارید باید از هر فرصتی برای رسیدن به این هدف استفاده کنید. آهنگ‌های دارای لهجه و کلمات مخفف شده را انتخاب کرده و به طور روزانه برای تقویت مهارت خود به کار ببرید. برای استفاده از آهنگ به روش زیر می‌توانید عمل کنید:

    • تعدادی آهنگ مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کرده و هر کدام آن‌ها را یکبار با دقت گوش کنید. در این مرحله اگر با گوش دادن نتوانستید چیزی به ذهن خود بسپارید اصلاً نگران نباشید.
    • در مرحله‌ی بعدی آهنگ را با زیر نویس انگلیسی و سپس فارسی گوش کنید؛ همچنین کلمات و لغات دشوار آن را یادداشت کرده و تلفظ آن‌ها را یاد بگیرید.
    • آهنگ را چند بار پخش کنید و با خواننده آن زمزمه کنید. آهنگ what lf از بهترین نوع آهنگ‌هایی است که به تقویت قدرت شنیداری کمک می‌کند. شاید شما آهنگ‌های بهتری را برای یادگیری خود پیدا کنید و مهم این است که بدانید آهنگ‌ها تأثیر بالایی در تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی دارند.

     پادکست برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی

    پادکست‌ها محتوای صوتی هستند که به صورت متنوع در انواع آموزشی، اقتصادی، مذهبی، سیاسی، روانشناسی و… وجود دارند که با جستجو در گوگل به آسانی می‌توانید آن‌ها را بیابید. پادکست روش تقویت شنیداری زبان انگلیسی در خانه است و همچنین روش‌های استفاده از کتاب و آهنگ نیز برای استفاده در منزل مناسب هستند. برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی به صورت زیر از پادکست بهره ببرید:

    • در مرحله‌ی اول پادکست را به طول کامل و با تمرکز بالا چند بار گوش کنید و مطالب کلی را در ذهن خود مجسم سازید.
    • در ادامه روی یادگیری و تلفظ کلمات کلیدی تمرکز کنید.
    • در آخر جزئیات را بررسی کرده و تلفظ هر کلمه، اسامی اشخاص یا مراکز، نام سال و تاریخ‌ها را فرا بگیرید. مثال پادکست English Class 101 بسیار معروف است و زبان انگلیسی را از مبتدی تا پیشرفته آموزش می‌دهد و برای تقویت لیسنینگ زبان بسیار مناسب می‌باشد.

    برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی چه کنیم؟

    شاید این سؤال از ذهن شما نیز خطور کند که واقعاً برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی چه کنیم؟ بهتر است بدانید که قبل از هر چیز و استفاده از مطالب ذکر شده قبلی برای این کار برنامه ریزی منظم و پایداری داشته باشید. هر فرصتی که پیدا کردید از برنامه‌ها، آهنگ‌ها، فیلم‌ها و متون مختلف برای تقویت آن استفاده کنید. همچنین قدرت تمرکز خود را بالا ببرید و با دقت کامل مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشید.

    زبان انگلیسی را با لهجه‌ها و لحن‌های متنوع یاد بگیرید تا گوش و مغز شما بهتر عادت کنند و سازگاری بالایی داشته باشند. دایره‌ی لغات زبان انگلیسی خود را با مطالعه‌ی دیکشنری و کتاب‌های دیگر بالا ببرید. مطمئناً با مطالعه‌ی مطالب بخش‌های قبلی و این بخش دیگر از خود سؤال نمی‌کنید که برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی چه کنیم؟ چون با تمرکز بیشتر روی روش‌ها، تمرین مداوم و وقت گذاشتن به این هدف دست خواهید یافت.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید