همه مقالات

آنچه که باید در مورد آزمون MSRT بدانیم

انتشارات رهنما
  • این آزمون مربوط به زبان انگلیسی است و عبارت MSRT در آن به “وزارت علوم، تحقیقات و فناوری” کشور ایران اشاره می‌کند. مسئولیت برگزاری این آزمون بر عهده این وزارت است. توسط این آزمون، مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجو‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی به طور کامل سنجیده می‌شود. این دانشجویان همچنین برای کسب صلاحیت ورود به بعضی از موقعیت‌های مطالعاتی و مقطع دکترا نیاز به قبولی در این آزمون دارند. آزمون MSRT در مقایسه با سایر آزمون‌های زبان انگلیسی مانند تافل، سطح سختی و هزینه کمتری دارد. زمان برگذاری این آزمون هر ۴۵ روز یکبار است.

    کاربرد آزمون ام اس آر تی

    آزمون ام اس آر تی برای کسب صلاحیت یا امتیاز بیشتر در دانشجویان یا افراد دیگر طراحی شده است. کاربرد‌های این آزمون بسیار متنوع و گسترده است که اگر بخواهیم به مهم‌ترین کاربرد‌های آن اشاره کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    ۱. کسب صلاحیت برای فرصت‌های مطالعاتی

    دانشجویانی که قصد استفاده از بورسیه‌‌های تحصیلی یا شرکت در فرصت‌های مطالعاتی یا خدماتی دارند، لازم است نمره قبولی در این آزمون را کسب کنند.

    ۲. کسب امتیاز برای ورود به مقطع دکتری

    دانشجویانی که قصد تحصیل در سطوح علمی بالا مانند مقطع دکتری را دارند، با قبولی در این آزمون امتیاز بیشتری نسبت به رقیبانشان خواهند داشت.

    ۳. تکمیل مدارک دانشجویانی که قصد خروج از کشور را دارند

    برخی از دانشجویانی که پس از گذراندن مراحل لازم قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، باید در این آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند.

    نکات آزمون MSRT

    آگاهی از جنبه‌های مختلف این آزمون می‌تواند موجب افزایش آمادگی داوطلبان  برای شرکت در این ازمون شود. در ادامه ما چند نکته مهم در رابطه با این آزمون را گردآوری کرده‌ایم که کمک زیادی به آمادگی  شما خواهد داشت.

    ۱. ساختار آزمون

    سوالات این آزمون در چهار بخش متفاوت دسته‌بندی شده‌اند. این چهار بخش مربوط به مهارت‌های شنیداری، دستور زبان، درک مطلب و مهارت‌های نوشتن زبان انگلیسی هستند. نمرات هر یک از این بخش‌ها مجزا هستند و پس از پایان آزمون بر اساس نمرات همه بخش‌ها محاسبه می‌شود. بر اساس هدف شما از انجام این آزمون، نمره قبولی در آن از ۴۵ تا ۷۰ می‌تواند متغیر باشد.

    ۲. تقویت مهارت‌های شنیداری انگلیسی

    در بخش شنیداری آزمون، شما باید قادر باشید پس از شنیدن متن‌هایی به زبان انگلیسی به سوالات مرتبط با آن پاسخ دهید. بنابراین لازم است قبل از آزمون با گوش دادن متن‌های صوتی انگلیسی همراه با خواندن معنی آن‌ها مهارت‌های خود در این زمینه را تقویت کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های دیگری مثل گوش دادن به متن‌های صوتی و سپس نوشتن جملاتی که درک کرده‌اید، استفاده کنید.

    ۳. تسلط به گرامر و ساختار جملات

    برای کسب بیشترین نمره در بخش گرامر آزمون MSRT لازم است تا حد امکان مهارت‌های خود در این زمینه را تقویت کنید. برای این کار می‌توانید کتاب‌های معتبر در خصوص گرامر زبان انگلیسی را مطالعه کنید. همچنین برای آشنایی با نوع سوالات این آزمون در بخش گرامر می‌توانید سوالات آزمون‌های قبلی را تهیه و بررسی کنید.

    ۴. تقویت مهارت‌های درک مطلب و نوشتن

    در بخش درک مطلب این آزمون شما با متن‌هایی مواجه خواهید شد که برای پاسخگویی به سوالات بعدی نیازمند درک کامل و صحیح آنها هستید. در بخش مهارت‌های نوشتن این آزمون نیز میزان تسلط شما به ساختن جملات سنجیده خواهد شد. بنابراین برای افزایش مهارت خود در این زمینه‌ها، متن‌های متنوع تخصصی یا حتی ساده انگلیسی را به طور منظم بخوانید. همچنین تلاش کنید آنها را خلاصه نویسی کنید و واژگان جدیدی یاد بگیرید.

    ۵. نحوه برگزاری آزمون

    برای پاسخ به سوالات این آزمون شما ملزم هستید در محل برگزاری آزمون حضور پیدا کنید. نحوه پاسخگویی به سوالات از طریق نوشتن روی کاغذ است. متن‌های صوتی مربوط به بخش شنیداری نیز از بلندگو‌های موجود در محل آزمون پخش می‌شوند.

    ۶. اعتبار مدرک آزمون

    بعد از صدور این مدرک تا دو سال فرصت دارید از آن استفاده کنید. همچنین دانشگاه‌های داخل کشور که تحت نظارت وزارت علوم هستند، این مدرک را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره دکتری دارند معتبر می‌دانند.

    ۷. نداشتن نمره منفی

    از ویژگی‌های مهم آزمون MSRT نداشتن نمره منفی است. به این ترتیب داوطلبان می‌توانند بدون نگرانی از کسب امتیاز منفی با اعتماد به نفس بیشتری به سوالات پاسخ دهند. همچنین در این حالت داوطلبان به جای اینکه فقط به دنبال یافتن پاسخ صحیح باشند، درک خود از سوالات را ارائه دهند. این موضوع تصویر بهتری از توانایی‌های آنها ایجاد می‌کند.

    ۸. امکان شرکت مجدد

    در صورت عدم کسب نمره لازم برای قبولی در این آزمون، داوطلبان به سادگی می‌توانند در آزمون بعدی شرکت کنند. به این ترتیب آن‌ها انگیزه بیشتری برای یادگیری خواهند داشت و خواهند توانست روی بهبود نقاط ضعف خود بیشتر تمرکز کنند.

    ۹. مراکز برگذاری آزمون

    تقریبا در بیشتر شهر‌های بزرگ کشور مراکزی برای برگزاری این آزمون وجود دارد. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره این مراکز و محل آنها کسب کنید می‌توانید به سامانه اینترنتی سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) مراجعه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید