همه مقالات

آنچه درباره آزمون EPT باید بدانید

English Proficiency Test
  • آزمون EPT یک آزمون سنجش میزان مهارت در زبان انگلیسی در داخل کشور است. منظور از EPT ، English Proficiency Test و به معنی آزمون مهارت زبان انگلیسی است. این آزمون برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی در مقطع دکتری را دارند. اگر این دانشجویان مدرک قبولی در آزمون‌های بین المللی همانند تافل را با نمره مد نظر دانشگاه نداشته باشند، باید در این آزمون قبول شوند. برگزاری این آزمون از سال ۱۳۸۶ توسط دانشگاه آزاد اسلامی شروع و هر ماه یک بار برگزار می‌شود. داوطلبان در صورت عدم کسب نمره قبولی می‌توانند به طور مجدد در این ازمون شرکت کنند.

    برای آزمون ept چی بخونیم؟

    برای قبولی در این آزمون باید منابع معتبری را به طور منظم مطالعه کنید تا مهارت‌های شما تقویت شود. با قرار دادن منابعی که در ادامه معرفی می‌شود در برنامه مطالعه خود، آمادگی خوبی برای شرکت در این آزمون خواهید داشت.

    ۱. مجموعه کتاب ‌های Select Reading

    موضوعات فصل‌های این کتاب‌ها کاملا متنوع است. این فصل‌ها پس از مطرح کردن یک موضوع، سوالاتی در سبک‌های متنوع ارائه می‌کنند. برخی این سوالات شامل چهار‌گزینه‌ای‌ها، پر کردن جاهای خالی و شنیدن متن صوتی و سپس نوشتن هستند. این کتاب‌ها در سه دسته مقدماتی، متوسط و پیشرفته وجود دارند که درجه سختی آن‌ها متفاوت است. مرور همه این کتاب‌ها همراه با پاسخگویی به سوالاتشان تمرین بسیار خوبی برای داوطلبان خواهد بود.

    ۲. کتاب ۵۰۴ واژه ضروری

    داوطلبان برای درک یک متن انگلیسی، احتیاج به تسلط به واژگان ضروری این زبان دارند. این کتاب معروف شامل ۵۰۴ مورد از واژگان پرکاربرد در زبان انگلیسی است. این کتاب پس از معرفی از هر واژه، تعدادی جملاتی که حاوی آن‌ها هستند را ذکر کرده است. به این ترتیب میزان یادگیری افزایش پیدا می‌کند. داوطلبان برای قبولی در آزمون EPT لازم است روی همه واژگان این کتاب تسلط پیدا کنند.

    ۵۰۴ واژه‌ + ۵۰۴ تست ویراست جدید

    ۳. کتاب Longman preparation Course for the TOFEL

    این کتاب به طور ویژه برای آماده کردن داوطلبان برای آزمون بین المللی TOFEL طراحی شده است که سطح سختی آن بیشتر از EPT است. داوطلبان با مطالعه این کتاب با سوالات چهارگزینه‌ای و متن‌های درک مطلبی آشنا می‌شوند که مشابه آزمون‌های واقعی هستند. سوالات این کتاب در چهار نوع شنیداری، گرامر، درک مطلب و نوشتاری هستند که مشابه بخش‌های آزمون EPT است. بنابراین داوطلبان با مطالعه و تمرین آنها به خوبی با سوالاتی که قرار است با آن‌ها مواجه شوند، آشنا می‌شوند.

    ۴. کتاب Essential Words for the TOFEL

    این کتاب با شناسایی و گردآوری ۵۰۰ کلمه‌ای که در آزمون تافل استفاده شده‌اند به افزایش دایره لغات داوطلبان آزمون‌‌های زبان انگلیسی کمک می‌کند. همچنین برای یادگیری بهتر این کلمات، در سراسر کتاب جملات دارای این کلمات و تعاریف آن‌ها به زبان انگلیسی ذکر شده‌اند. این کتاب دارای تمرین‌ها و سوالاتی است که با پاسخگویی و مطالعه منظم‌ آن‌ها می‌توانید آمادگی خود را برای آزمون بیشتر کنید.

    ۵. مقالات انگلیسی

    خواندن این منابع داوطلبان را به طور مستقیم با متن‌های اصولی زبان انگلیسی آشنا می‌کند. داوطلبان می‌توانند برای تقویت مهارت‌های درک مطلب خود مقالات انگلیسی مطالعه و سپس خلاصه‌نویسی کنند. همچنین می‌توانند این منابع را به طور رایگان از Google Scholar یا سایر پایگاه‌های مقالات انگلیسی دانلود کنند. با مطالعه این متون دایره واژگان داوطلبان افزایش پیدا می‌کند.

    ۶. مجلات علمی انگلیسی

    مطالعه مجلات معروف علمی مثل National Geographic راه بسیار مفیدی برای افزایش مهارت‌های داوطلبان در رویارویی با متون ناآشنا در مبحث‌های گوناگون است. این موضوع برای کسب بیشترین نمره در بخش ریدینگ آزمون EPT که شامل متن‌های پیچیده هستند بسیار کمک‌کننده است. برای دسترسی به آن‌ها می‌توانید به پایگاه‌های اینترنتی این مجلات یا کتابخانه‌های تخصصی مراجعه کنید.

     

    نکات مهم جهت قبولی در آزمون  ept

    برای قبولی در آزمون ای پی تی، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

    ۱. شرایط آزمون

    داشتن دانشنامه کارشناسی ارشد برای شرکت در آزمون EPT ضروری است. همچنین در صورت کسب نمره قبولی باید در اسرع وقت برای انجام مراحل ثبت نام در دوره دکتری در دانشگاه خود را انجام دهید. زیرا مدت زمانی که می‌توانید از مدرک قبولی این آزمون استفاده کنید دو سال است‌.

    ۲. ثبت نام آزمون

    این کار به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی www.english.iau.ac.ir/ept و ایجاد حساب انجام می‌شود. سپس باید فرم اطلاعات تکمیل و هزینه مربوطه پرداخت شود. در نهایت باید نسبت به تایید ثبت‌نام اقدام شود.

    ۳. سوالات آزمون

    آزمون EPT دارای ۱۰۰ سوال به صورت چهارگزینه‌ای است. این سوالات در سه بخش واژگان، دستور زبان و درک مطلب قرار گرفته‌اند. داوطلبان برای پاسخ به این سوالات حدود ۱۴۰ دقیقه فرصت دارند و باید استراتژی مناسبی در تقسیم این زمان برای هر بخش داشته باشند. لازم به ذکر است نمره منفی در آزمون EPT لحاظ نشده است.

    ۴. کسب آمادگی برای آزمون

    برای قبولی در آزمون EPT داوطلبان باید تا حد امکان مهارت‌های مربوط به شنیدن و درک متون صوتی انگلیسی را تقویت کنند. آنها همچنین باید تسلط خوبی روی دستور زبان جملات گوناگون و درک و تجزیه و تحلیل متون انگلیسی داشته باشند. به این منظور مطالعه اصولی منابع معرفی شده و سایر منابع مرتبط با آزمون‌های سنجش مهارت انگلیسی ضروری است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید