همه مقالات

آزمون SAT چیست و چه کاربردی دارد؟

انتشارات رهنما
  • برای قبول شدن در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا آزمونSAT به عنوان یک آزمون استاندارد بین المللی همان ابتدای بدو ورود به دانشگاه‌ها از متقاضیان گرفته می‌شود. این آزمون برای اولین بار در سال 1926 توسط کالج برد اجرا شد. البته طی چند سال اخیر نام آزمون و همچنین امتیاز چندین بار تغییر پیدا کرده است. این آزمون به طور کامل تنها مختص کالج برد بوده است که البته  این سازمان خصوصی و به صورت یک سازمان غیر انتفاعی در ایلالات متحده آمریکا است. آزمونSAT برای رشته‌های پرطرفداری نظیر حقوق، پزشکی و دندانپزشکی و دیگر رشته‌های مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا کاربرد دارد.

    هدف از برگزاری چنین آزمونی از متقاضیان ارزیابی و سنجش یادگیری و مهارت دانش آموزان در دوران تحصیل دبیرستان است. این آزمون به عنوان یکی از مهمترین و در عین حال شناخته‌ترین آزمون‌های استاندارد در آمریکا برای وود متقاضیان به دانشگاه‌ها است. آزمونSAT توسط کمپانی کالج برد برای ارزیابی مهارت‌های دانش آموزان در زمینه خواندن، نوشتن و ریاضایت ارائه می‌شود. یکی از موارد مهم برای حضور در این دوره‌ها تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان است.

    مراکز برگزاری آزمونSAT چیست؟

    بهتر است بدانید که آزمونSAT  در ایران برگزار نمی‌شود. با این حال دانش آموزان ایرانی که متقاضی تحصیل در دانشگاه ترکیه را دارند برای حضور در این آزمون باید یکی از کشورها همسایه را به عنوان حوزه امتحانی خود انتخاب کنند. در کشورهای همسایه نظیر ترکیه، گرجستان و آذربایجان حوزه امتحانی وجود دارد که به راحتی می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. یکی از نکات مهمی که در زمان ثبت نام در این آزمون باید توجه داشته باشید این است که از میان ۶ آزمون برگزار شده در خارج از آمریکا، کشور ترکیه تنها ۴ آزمون را برگزار می‌کند.

    مدارک لازم برای ثبت نام آزمون SAT چیست؟

    برای شرکت در آزمونSAT نیاز به آماده سازی مدارک مورد نیاز است. با این حال اگر مدارک لازم را آماده کرده‌اید و علاوه بر آن نیز کارت بانکی بین المللی در اختیار دارید، می‌توانید به سایت کالج برد مراجعه کنید و بعد از ایجاد اکانت مورد نظر، ثبت نام خود را شروع کنید. از مدارک لازم برای شرکت در آزمونSAT می‌توان موراد زیر را نام برد:

    • تصویر دیپلم
    • تصویر پاسپورت
    • فایل عکس
    • اطلاعات کارت بانکی
    • آدرس ایمیل
    • آدرس پستی و شماره تماس

    برای شهروندان کانادا و آمریکا هزینه شرکت در آزمونSAT، 45 دلار است. اما هزینه ثبت نام دانش آموزان و متقاضیان بین المللی در حدود 97 دلار امریکا است. در رابطه با راهنمای آزمونSAT باید بیان کنیم که در مهلت اعلام شده باید ثبت نام کنید به این دلیل که اگر با تأخیر اقدام به ثبت نام آزمون کنید به طور حتم باید مبلغی در حدود 50 دلار مبنی بر هزینه مازاد باید پرداخت کنید. از طرفی اگر بعد از ثبت نام به هر دلیلی خواستید مرکز آزمون خود را تغییر دهید باید مبلغی در حدود 30 دلار بابت این مساله پرداخت کنید.

    نکات آزمون SAT

    برای شرکت در آزمونSAT باید به برخی از نکات مهم و ضروری توجه داشته باشید. این نکات مهم عبارتند از:

    برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی صحیح

    یکی از نکات مهم برای حضور در آزمونSAT، داشتن برنامه ریزی و زمان بندی صحیح است. به این نکته توجه داشته باشید که آماده شدن برای این آزمون و داشتن تمرکز و آمادگی ذهنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    آشنایی با قوانین و مقررات

    باتوجه به اینکه قواعد و مقررات آزمون SAT بسیار حساس و دقیق است به همین دلیل باید ابتدا با قواعد و مقررات آزمون آشنا شوید. یکی از قوانین و مقررات اصلی در شرکت در این آزمون، با دیگران در زمان آزمون هیچ تماسی نداشته باشید و از دستگاه‌های الکترونیکی نیز استفاده نکنید. بنابراین بهتر است قبل از حضور یافتن در این آزمون باید قوانین و مقررات آن آشنا شوید تا در زمان برگزاری آن هیچگونه مشکلی برای شما به وجود نیاید.

    حفظ سلامتی

    از موارد مهم دیگر در شرکت در آزمونSAT، حفظ سلامتی است. برای گرفتن نتیجه مطلوب از این آزمون باید به ورزش، استراحت، تغذیه و خواب خود اهمیت زیادی بدهید.

    تمرین و مطالعه زیاد

    برای گرفتن نمره بالا در آزمونSAT نیاز است که تمرین و مطالعه بیشتری داشته باشید. با این حال بهتر است ابتدا با ساختار آزمون اشنا باشید و بعد از آن نیز مطالعه و تمرین زیادی کنید تا بتوانید مهارت لازم را در حل سؤالات آزمون کسب کنید.

    آزمون sat برای چه رشته‌هایی است؟

    همان طور که بیان کردیم آزمون SAT یه آزمون بین المللی و استاندارد برای ورود دانش آموزان دبیرستانی به دانشگاه‌های آمریکایی است. این آزمون برای ورود بیشتر رشتده های دانشگاهی برگزار می‌شود. البته این آزمون برای رشته‌های پرطرفدار همچون دندانپزشکی، پزشکی و حقوق کاربرد دارد.

    چطور باید برای آزمونSAT آماده شویم؟

    شرکت در کلاس‌های آموزشی

    حضور یافتن در کلاس‌های آموزشی این امکان را برای شما ایجاد می‌کند تا با انجام تمرینات لازم، با مفاهیم و قواعد مربوطه آشنا شوید. بنابراین با در نظر گرفتن زمان کافی برای اماده شدن می‌توانید مطالعه و تمرینات بیشتری داشته باشید.

    حل کردن تست‌های آزمونSAT سابق

    با حل تست‌های آزمون سابق می‌توانید با نحوه سؤالات آشنا شوید و میزان توانایی خود در پاسخگویی سؤالات را بسنجید.

    تمرین سوالات ریاضی

    با توجه به اینکه بخش دوم آزمون SAT مربوط به سؤالات ریاضی است بنابراین باید تمرینات زیادی در این زمینه داشته باشید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید