همه مقالات

تفاوت‌های آیلتس و تافل چیست؟

تفاوت های آیلتس و تافل
  • کمتر کسی است که با اسم تافل و آیلتس آشنا نباشد؛ اما در عین حال خیلی از افراد نمی‌دانند که تفاوت این دو آزمون  واقعاً در چیست. کدام معتبرتر است؟ کدام سخت‌تر است؟ در این بین نیز شایعاتی وجود دارد؛ مانند این اینکه آیلتس آزمون معتبرتری است و مؤسسات بیشتری آن را قبول دارند. در این پست به همراه شما نگاهی کامل خواهیم داشت به شباهت‌ها تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل و هر تسک این آزمون‌ها را به‌اتفاق بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما بین آزمون آیلتس و تافل مردد هستید، با ما همراه باشید تا در این مقاله ای که انتشارات رهنما برای شما فراهم کرده آزمون مناسب خود را بشناسید.

    آیلتس (IELTS) چیست؟

    آیلتس یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است و تقریباً تمام افرادی که می‌خواهند مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشورهای انگلیسی‌زبان داشته باشند، به این آزمون فکر می‌کنند. حتی بسیاری از افرادی که می‌خواهند رزومه حرفه‌ای‌تری داشته باشند، با آیلتس سطح زبانی خود را به کارفرما اثبات می‌کنند. در این آزمون چهار مهارت زبان انگلیسی یعنی خواندن، نوشتن، گوش‌کردن و صحبت‌کردن در بازه نمره‌ای 1-9 سنجیده می‌شود. آیلتس در دو سطح Academic و General برگزار می‌شود. نسخه General مناسب داوطلبانی است که فقط می‌خواهند در کشور دیگری زندگی کنند و نمی‌خواهند درس بخوانند یا کاری مهاجرت کنند و افرادی که برای کار و تحصیل به این آزمون احتیاج دارند باید در آزمون آکادمیک شرکت کنند. لازم به ذکر است آیلتس در دو نسخه کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود

    تافل (TOEFL) چیست؟

    تافل یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سراسر دنیا است که توسط مؤسسات بی‌شمار و بین بیش از 11 هزار دانشگاه اعتبار دارد. در آزمون تافل مانند آیلتس چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، گوش‌کردن و صحبت‌کردن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هر تسک تافل در بازه نمره‌ای 1-30 محاسبه می‌شود و جمع چهار تسک، نمره نهایی داوطلب را مشخص می‌کند. بالاترین نمره 120 و کمترین نمره مورد قبول 80 است. تافل در ایران به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌شود.

    تفاوت‌های آیلتس و تافل

    بعد از تمام مقدمه‌چینی‌ها می‌خواهیم برویم سر اصل مطلب! آیلتس و تافل واقعاً در چه چیزی تفاوت دارند؟ کدام آزمون مناسب ما است؟ آیا یکی از دیگری سخت‌تر است؟ برویم که پاسخ این سؤال‌ها در دو بخش بدهیم.

    تفاوت‌های آیلتس و تافل در تسک‌های مختلف

    تفاوت بخش reading

    در ورژن جدید آزمون تافل در بخش ریدینگ شما باید به 20 سؤال در 35 دقیقه پاسخ دهید، درحالی‌که پیش‌ازاین باید بین 30 تا 40 سؤال را در حدود یک ساعت پاسخ می‌دادید. موضوعات متن‌های تسک ریدینگ معمولاً تاریخی، اجتماعی، روان‌شناسی، زیست‌شناسی، هوافضا، کیهان‌شناسی و در کل موضوعات آکادمیک است. سؤالات ریدینگ به‌صورت چهارگزینه‌ای هستند به جز سؤال جمع‌بندی. به‌ازای هر متنی که در ریدینگ تافل وجود دارد یک سؤال جمع‌بندی نیز قرار گرفته است. در این سؤال معمولاً 6 الی 8 جمله در اختیار شما می‌گذارند و از بین آنها باید 3 الی 4 جمله که متن را به‌درستی توصیف می‌کنند، انتخاب کنید.

    در مقابل، بخش ریدینگ در آزمون آیلتس شامل سه بخش (سه متن) و 40 سؤال است که می‌توانید در 60 دقیقه به آن پاسخ دهید. متن‌هایی که با آن مواجه خواهید شد بریده‌هایی از متونی است که دقیقاً از مجلات، روزنامه‌ها، کتاب‌ها، تبلیغات، اطلاعیه‌ها، دستورالعمل‌های شرکت‌ها و کتاب‌های راهنما برداشته شده است. پر کردن جدول یا جاهای خالی، تطبیق عناوین با چارت‌ها و نمودارها، تکمیل جملات، جواب‌های کوتاه به سؤالات باز و سؤالات چندگزینه‌ای نمونه‌ای از سؤالاتی است که با آن روبه‌رو خواهید شد.

    تفاوت بخش listening

    در آزمون تافل تسک لیسنینگ شامل چند بخش می‌شود. در هر بخش چند فایل صوتی برایتان پخش می‌شود و بعد از گوش‌دادن به هر فایل صوتی باید به سؤالات چهارگزینه‌ای پاسخ دهید. یکی از فایل‌های صوتی هر بخش، مکالمه‌ای است که عموماً در فضای آکادمیک بین شاگرد و استاد، یا شاگرد و مسئولین دانشگاه رخ می‌دهد. باقی فایل‌های صوتی سخنرانی‌هایی است که استادها با موضوعاتی مانند زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، اقتصاد، روان‌شناسی و سایر موضوعات آکادمیک ارائه می‌دهند.

    لیسنینگ آیلتس نیز چهار بخش دارد. بخش اول یک مکالمه روزمره انگلیسی، بخش دوم مونولوگ (یک نفر درباره موضوع مشخصی صحبت می‌کند) است که موضوع آن معمولاً تخصصی نیست؛ بخش سوم مکالمه‌ای دو تا چهارنفره در محیط دانشگاهی و بخش آخر مونولوگی با موضوع آکادمیک است. سؤالاتی که از شما پرسیده می‌شود ممکن است پاسخ کوتاه، پر کردن جای خالی، چهارگزینه‌ای، وصل کردنی، کامل‌کردن خلاصه و سؤالاتی از این قبیل باشد. برای پاسخ دادن به این سؤالات 30 دقیقه فرصت دارید.

    تفاوت بخش Speaking

    تسک اسپیکینگ در تافل که شامل 4 سوال است، فقط مهارت صحبت کردن شما را نمی‌سنجد؛ بلکه مهارت گوش دادن و خواندن را هم درگیر می‌کند. در سؤال اول از شما یک سؤال با موضوعات عمومی پرسیده می‌شود و نظر شخصی‌تان را می‌خواهد؛ شما باید 45 ثانیه با مدت زمان تمرین 15 ثانیه تسک را انجام دهید. سؤال دوم و سوم شامل یک متن و یک فایل صوتی است که باید اطلاعات متن و فایل صوتی را با هم مقایسه کنید و در عرض یک دقیقه آن را بازگو کنید. سؤال دوم موضوعی عمومی دارد و معمولاً درباره اتفاقات و محیط دانشگاه است و سؤال سوم موضوعی آکادمیک و تخصصی دارد. در سؤال آخر شما با گوش‌دادن به یک ارائه آکادمیک، باید موضوعاتی که مطرح شد را در یک دقیقه خلاصه و بازگو کنید.

    داستان اسپیکینگ آیلتس اما کاملاً متفاوت است. شما باید به صورت شفاهی و در یک مکالمه این تسک را انجام دهید. یعنی در لحظه آزمون گیرنده از شما سؤال می‌پرسد و بعد از مدت تعیین شده برای تمرین ، باید به سؤالات پاسخ دهید. اسپیکینگ آیلتس شامل سه بخش است که حدود 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد. بخش اول شامل سؤالات کوتاه و شخصی است. سؤال بعدی با استفاده از یک Task Card پرسیده می‌شود. روی این کارت موضوع و سؤالات مربوط به آن نوشته شده است. در بخش آخر نیز ممتحن و داوطلب مسائل مربوط به مبحث بخش دوم را به صورت کلی‌تر و انتزاعی‌تر و با عمق بیشتر مورد بحث قرار می‌دهند.

    تفاوت در Writing

    تسک رایتینگ تافل شامل دو بخش است. در بخش اول متن و یک فایل صوتی با محدودیت زمانی در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما باید متنی 250 کلمه‌ای در 20 دقیقه درباره اطلاعات متن و فایل صوتی بنویسید و ارتباط آنها را پیدا کنید. در بخش دوم، به‌جز سؤال مطرح شده در صورت سؤال، شما باید نظر استاد و دو دانشجو را راجع به سؤال تسک بخوانید. این گفتگو و نظرات در قالب یک گفتگوی آنلاین اتفاق می‌افتد. سپس شما نیز نظر خودتان را در 100 کلمه (حداقل) می‌نویسید.

    رایتینگ آیلتس نیز شامل دو بخش است. در بخش آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک از داوطلب خواسته می‌شود تا برخی از اطلاعات بصری در مورد انواع نمودار، جدول، فرایند و مقایسه را در 150 کلمه و در 20 دقیقه توصیف، و به سبک رسمی بنویسد. در بخش دوم از شما خواسته می‌شود که یک دیدگاه، استدلال و یا یک مقاله با موضوع یک مسئله اجتماعی با 250 کلمه در حدود 40 دقیقه بنویسید. بدین‌گونه که به داوطلب موضوعی داده می‌شود که باید با دقت آن را مطالعه کرده و یک متن کامل و مرتبط با آن به سبک آکادمیک یا نیمه رسمی و یا عمومی .

    تفاوت‌های عمومی آیلتس و تافل

    حال که نگاهی کامل به تفاوت‌های آیلتس و تافل در جزئیات و تسک‌هایشان داشتیم، می‌خواهیم به تفاوت‌های کلی این دو آزمون بپردازیم.

    تفاوت در هزینه

    هزینه هر دو آزمون تافل و آیلتس در کشورهای مختلف متفاوت است. طبق آخرین آمار آزمون تافل در کشور ما از آیلتس گران‌تر است. قیمت حدودی تافل 245 دلار است که با هزینه کمیسیون خرید ووچر 14 میلیون برای داوطلبان هزینه دارد. آیلتس نیز قیمت 140 دلاری دارد که با هزینه کمیسیون خرید ووچر و با توجه به نوع آزمون که کامپیوتری یا کاغذی باشد هزینه‌ای بین 8 تا 9 میلیون برای داوطلبان دارد. ورژن کامپیوتری آیلتس از کاغذی کمی گران‌تر است.

     تفاوت در زمان آزمون

    تا پیش از مرداد 1401 آزمون تافل بین سه تا چهار ساعت طول می‌کشید و از آیلتس طولانی‌تر بود. اما امروز آزمون تافل با تغییراتی که در تسک‌های مختلف انجام داد، کمتر از دو ساعت طول می‌کشد. آزمون آیلتس نیز حدود سه ساعت زمان می‌برد. ریز جزئیات و زمان اختصاصی هر تسک در جدول زیر قابل‌ملاحظه است.

    تنوع سؤالات

    یکی از تفاوت‌هایی که آزمون تافل و آیلتس با یکدیگر دارند مربوط به تنوع سؤالات است. مدل سؤالات تافل یکنواخت است و تنوع زیادی ندارند. اکثر سؤال‌ها به صورت چهار گزینه‌ای است و خبری از سؤال‌های پر کردن جای خالی، صحیح غلط و وصل کردنی نیست. این در صورتی است که در آزمون آیلتس در تسک‌های مختلف ریدینگ و لیسنینگ شما با سؤالات مختلفی از قبیل پاسخ کوتاه، صحیح غلط، تکمیل چارت، خلاصه‌نویسی و وصل کردنی روبه‌رو خواهید شد.

    زمان استراحت

    در آزمون تافل برای داوطلبان زمان استراحت ده دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است. بعد از اتمام تسک ریدینگ و لیسنینگ شما می‌توانید ده دقیقه استراحت داشته باشید. اما در آزمون آیلتس چنین چیزی برای داوطلبان در نظر نگرفته‌اند و بدون استراحت باید آزمون را به پایان ببرید.

    شباهت‌های آیلتس و تافل چیست؟

    آزمون آیلتس و تافل علی‌رغم اینکه در نحوه برگزاری و جزئیاتشان متفاوت هستند، شباهت‌هایی نیز دارند. اولین و مهم‌ترین شباهت این است که هر دوی آنها آزمون‌هایی معتبر هستند و نمی‌شود برچسب معتبرتر بودن را به یکی از آنها زد. برخلاف برخی تصورات که فکر می‌کنند آیلتس اعتبار بیشتری دارد آمارها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و تقریباً تمام مؤسسات نسخه آکادمیک تافل را قبول دارند. نقطه اشتراک دیگر در آیلتس و تافل این است که برای موفقیت در هر دوی این آزمون‌ها باید سطح زبانی شما متوسط روبه‌بالا یا B2 باشد. درست که سؤالات آنها متفاوت است؛ اما پاسخگویی به این سؤالات دانش یکسانی را می‌طلبد.

    هر دوی این آزمون‌ها چهار مهارت زبان انگلیسی یعنی خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و صحبت‌کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. همچنین اعتبار آنها تا دو سال است و بعد از دو سال نمی‌توان از مدرکشان استفاده کرد.

    سخن پایانی

    در آخر باید بگوییم که دو آزمون آیلتس و تافل در سطح زبانی و اعتبار تفاوتی با یکدیگر ندارند و در یک سطح هستند. فرقی ندارد که به سؤالات چهارگزینه‌ای تافل پاسخ دهید یا به سؤالات متنوع آیلتس، به‌هرحال سطح زبان انگلیسی شما باید متوسط به بالا باشد تا نمره قابل‌قبولی را دریافت کنید. این دو آزمون در جزئیات باهم متفاوت‌اند و بهتر است برای اینکه متوجه شوید کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است در ماک هر دو آزمون شرکت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید